NYHET:

Vi fortsätter sola trots att vi känner till riskerna

Sex av tio svenskar är mer medvetna om solens skadliga strålar idag jämfört med för tre år sedan och nära hälften oroar sig för de skador de kan få av att vistas för mycket i solen. Trots det kommer en majoritet av svenskarna att sola lika mycket i år som förut. Det visar en undersökning från hudvårdsföretaget Eucerin, som nu plockar bort SPF 20 från sitt sortiment till förmån för enbart SPF 30, SPF 50 och SPF 50+.

Alla längtar efter solen! Solen värmer upp oss både på insidan och utsidan, men trots att många svenskar idag anser sig ha bättre kunskap om de risker som överdrivet solande innebär är det få som förändrar sitt beteende i grunden. 46 procent oroar sig för de skador de kan få av att vistas mycket i solen, ändå tycker nästan hälften av alla svenskar (48 procent) att det är viktigt att bli solbrun under sommar och semester. Bland de yngre (18–29 år) är siffran ännu högre – 61 procent.

  • Hela 45 procent av svenskarna använder en högre solskyddsfaktor idag jämfört med för tre år sedan, men solskyddsfaktorn som används är fortfarande mycket låg. Majoriteten använder SPF 20 eller lägre när de vistas i solen på sommaren, säger Carina Strand, marknadschef på Eucerin.

Unga bränner sig oftast
37 procent av de tillfrågade uppger att de bränner sig så att huden blir röd och svedd minst en gång per år. Särskilt hög är siffran bland 18 till 29-åringar, där hela 56 procent bränner sig minst en gång per år. Den främsta anledningen är att man glömmer bort att smörja in sig, anger hälften (51 procent). En annan anledning kan vara att vårt användande av solskydd är begränsat till stranden. Hela 67 procent smörjer nämligen in sig när de vistas på stranden men endast 27 procent gör det när de är i trädgården. Av de svarande anger var tredje (32 procent) att de ofta blir överraskade när de bränner sig i solen på annan plats än just stranden.

23 procent av svenskarna tycker inte alls att det är allvarligt att bränna sig i solen. Särskilt män förbiser allvaret med att bränna sig. 32 procent, jämfört med enbart 15 procent av kvinnorna, anger att de inte tycker det är allvarligt alls.

  • Som hudvårdsföretag har vi ett viktigt jobb i att göra konsumenter uppmärksamma på att små beteendeförändringar kan göra stor skillnad för att undvika solskador. Viktigt är också att följa de tips för att sola säkert som strålskyddsmyndigheten tagit fram. Exempelvis att undvika solens starkaste strålar mitt på dagen, att använda hatt och täckande kläder samt komplettera med solcreme där kläderna inte skyddar. Ett tips är när man använder solcreme att alltid smörja in sig två gånger med en halvtimme emellan för att få en tillräcklig mängd. På så sätt minskar man risken för solskador på grund av att man missat någon del eller använt för lite solcreme, säger Carina Holm, hudvårdsexpert på Eucerin.

Snabba fakta:

  • 37 procent bränner sig i solen minst en gång om året. I åldersgruppen 18-29 bränner sig 56 procent minst en gång om året.
  • 71 procent tycker att det är mycket eller ganska allvarligt att bränna sig i solen. Bland kvinnorna är siffran så hög som 82 procent.
  • 70 procent anger att anledningarna till att de bränner sig i solen är att de glömmer smörja in sig eller använder för liten mängd solskyddsfaktor.
  • 65 procent känner sig snyggare när de är solbruna. Bland kvinnorna är siffran 77 procent och bland männen är siffran 54 procent.
  • 44 procent använder SPF 20 eller lägre under en dag på stranden i Sverige medan 23 procent använder SPF 20 eller lägre under en dag på stranden utomlands.

Om undersökningen:
Undersökningen av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov på uppdrag av Eucerin. Under perioden 23–25 februari 2018 har sammanlagt 1012 intervjuer via internet genomförts bland män och kvinnor 18+ i Sverige. Resultatet är representativt för svenska befolkningen.

Prenumera på vårt nyhetsbrev

Du vill väl inte missa vad som händer i Eucerins härliga hudvärld. Fyll i och skicka in dina uppgifter nedan för att bli först att få de senaste nyheterna från Eucerin:

  • Läs om och testa våra nya produkter
  • Delta i tävlingar
  • Få senaste nyheterna inom hudvård
  • Få professionella hudvårdstips
  • Ta del av erbjudanden och kampanjer
  • Och mycket mer!